lauantai 13. joulukuuta 2008

joulumuistelo

Tässä pari otosta vuodelta -82.



Lapsena meillä oli tapana viettää joulut äitin lapsuudenkodissa mummilla ja papalla. Joulukuusen koristelu kuului papan hommiin ja sen hankkiminen joko metiköstä tai muovikuusen tuominen yläkerrasta. Sitten kun minä olin tarpeeksi iso sain osallistua siihen puuhaan. Ja myöhempinä vuosina se olin minä joka koristeli kuusen.

Kuusi muistaakseni koristeltiin aattona, jos en aivan väärin muista. Aikoinaan kaikilla äitin sisaruksilla lpuolisoineen ja lapsineen oli tapana tulla syömään jouluruokaa mummille ja papalle joulupäivänä. Sitä ennen oli mahoton perunateatteri, jotta sapuskat olisivat valmiita aatoksi.

Aaton ohjelmaan kuului ruuan ja kuusen lisäksi sauna. Muistaakseni joulupukki kävi ehkä kerran tai pari. Mutta muina jouluina tonttu aina päädi livahtamaan lahjakorin kanssa just mun saunomisen aikana, pirkule. :P

Lahjat jaettiin saunan jälkeen, ja heti kun minulla oli lukutaito homma oli mun. Lahjat avattiin vasta kun kaikki olivat saaneet pakettinsa.

Myöhempinä vuosina kävin ennen aattoa salaa ihastelemassa lahjakätköä ja kopeloimassa paketteja missä lukee kenenkin nimi ja arvuuttelemassa mitä ne mahtoivat sisältää.

1 kommentti:

MaaritH kirjoitti...

Kiitokset vielä pikkujoululahjasta! Kotiuduttuani muistin etsineeni aiemmin syksyllä purkkia jotain tarkoitusta varten. Nyt kun se purkki sitten on, niin en saa päähäni, että mihin tarkoitukseen sitä halusin :o Pyöröpuikoille?