lauantai 30. elokuuta 2008

olen oppinut uusia asioita

Kun sain edellisen villatakin valmiiksi, niin käsissä poltteli syksyn IK. Olin varannut matkalle mukaan (olen siis edelleen kesälomalla ja kotopuolessa käymässä) SNY:n minulle lähettämää Novitan Nalle-lankaa, josta aloitin Bacchus-sukat.


En ole pitänyt itseäni sukkien tekijänä, mutta nämä ovat vieneet mennessään. Aika väkertämistä 1,75 mm sukkapuikoilla.

Sukkien aloitus oli minulle ennestään tuntematon tekniikka. Suomennettuna sanatarkasti se on kait 'itämainen aloitus' (engl. eastern cast on). Siinä kahden puikon ympärille kääritään lankaa tarvittava silmukkamäärä ja molemmat puikot neulotaan, jonka jälkeen voi aloittaa neulomaan sukan kärkeä kaikkine levennyksineen.
Lopputulos on tällainen:



Toinen uutuus olivat nämä pompulat (engl. bobbles) tai omasta mielestäni ne muistuttavat lähinnä rusinoita. En ole koskaan niitä väkertänyt mutta helppoja kuin mitkä. Vuorotellen samaan silmukkaan oikein, nutin yhteensä viisi silmukkaa, jonka jälkeen käännös ja neulotaan nurin kaikki juuri neulottua viisi silmukkaa. Taas ympäri ja ensimmäisen silmukan yli nostetaan jäljelle jääneet neljä silmukkaa. Lopputuloksena on rusina, kuten alla:



Kolmas uutuus oli lyhennetyin rivein neulottu kantapää (engl. short row heel). Se syntyi hitaasti minun kässissäni, mutta lopputulos miellytti silmääni enemmän, kuin tavallinen kantapää. Ja se tuntuu istuvankin paremmin jalkaani kuin normi kantapää.



Mutta nyt tämä lähtee takaisin neulomaan, on nääs sellainen innostus päällä.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Onpas Nalle-kerästä kuoriutunut ihanaa sukkaa, nam!

Alku on jo niin hienon näköinen, että lopputuloskin varmasti on.

Jään odottelemaan valmista sukkaparia, kelpaisi heti mullekin, aivan taatusti!

-SNY-