tiistai 8. joulukuuta 2009

live and learn

Mula on uudet säärystimet. Ja lämpimät onkin. Sisulla Sisua tikutettu. Näistä piti tulla sukat kaverille....


Niin piti neulomani miesten sukat, innoissani tutkin kirjojani, josko saisin niistä osviittaa, paljonko silmukoita pitää luoda ja mkä olisi sopiva sukkamalli miehen makuun. Hyllystäni löytyy Melissa Morgan-Oakes:in tekemä sukkakirja 2-at-a-time socks, jossa tehdään siis kahta sukkaa yhtäaikaa. Sieltä löytyi kivan yksinkertainen malli ja eikun neulomaan. Metodiksi tosin valitsin magic looppauksen ja kirjan kokotaulukosta valitsin koon 44-kokoiselle jalalle ja loin 88 silmukkaa.

Ihastuin magic loopiin ikihyviksi. En taida enää käyttää lainkaan sukkapuikkoja. Kaksi sukkaa yhtäaikaa -metodia hieman vierastan, koska luulen että siinä menee langat ja kerät tuhannelle solmulle ja kiemuralle.

Kerran otin toisen sukan alun neuletapaamiseen mukaan ja siellä plikat ihmettelivät, mitä minä oikeen teen, johon minä innoissani esittelen että sukkaa tietenkin. "Aika isot tulee..."
En enää viitsinyt purkaa aloittamiani renkuloita, joten sukat vaihtuivat lennosta säärystimiksi.
En sitten tiedä mille norsulle nuo kirjan miesten sukkaohjeet on tarkoitettu, koska 88 silmukkaa miehen sukkiin oli medium-koko.

Enemmän sukkia tehneet sanovat, että miehen sukissa kannattaa olla silmukoita 64-72. Tällä tiedolla mennään eteenpäin ja katsotaan mitä tuleman pitää. Ja ne sukat on edelleen tekemättä. Ehkä ensi vuoden jouluksi?



Neuloin säärystimet erikseen 2,5 mm paksuilla 80 cm pitkillä pyöröillä. Lankana käytin Sandnes Garnin Sisua oliivin vihreänä 2 kerää. Lanka on ihan kivaa neulottavaa. En ole paljonkaan sukkalankoja neuloskellut, mutta tuli sellainen tunutuma, että Sisu on hyvä ja edullinen perussukkalanka. Plussaa langalle tuo myös laaja värivalikoima.

Seuraavan kerran kun teen yksi oikein, yksi nurin joustinneulosta, niin täytyy vaan muistaa tehdä se kierretyin oikein silmukoin, niin vain tulee paljon kauniimpaa jälkeä kuin tavallisesti neulottuna.

7 kommenttia:

Villasukka kirjoitti...

Mulla on just puikoilla naisen sukat (38) ja niissä on 64 silmukkaa... Mutta puikot onkin 2,25 ja lanka 420m/100g. Eli riippuu monesta tekijästä. Mutta minä ihan oikeasti tartteisin uuden säärystimet!

berenike kirjoitti...

Ihanat säärystimet! Säärystimet ovat ehkä talven käytännöllisin asuste!
Itselläni kävi niin, että sukkakirja sanoi miesten sukkiin silmukkamäärän X (jota en siis enää muista), ja vaikka käytin samaa lankaa, samankokoisia puikkoja ja käsialani on suht normaali, lopputuloksena oli niin sirot sukat, että eivät meinanneet edes mahtua minun jalkoihini. ja kyseessä oli kanssa medium-koko :D ehkä sukkakirjojen tekijät on halunnut huomioida kokojen suhteellisuuden ;D

helena kirjoitti...

Mä olen sitä mieltä, että neulematematiikka on melkein avaruustiedettä. Minun on ainakin ihan turha tehdä mitään mallitilkkuja kun lopputulos on kuitenkin aina sitä "mitä luoja suo"... Pitkä johdanto, mutta sun säärystimet on hienot!!!

helena kirjoitti...

Neulematematiikka on vaikeampaa kuin avaruustiede, aivan varmasti! Minun ainakin on ihan turha tehdä mitään mallitilkkuja tai laskelmia kun lopputulos on aina sitä mitä sattuu tulemaan. Mutta sun säärystimet ovat hienot ja suunnitelman vaihto lennossa on myös ihailtava teko :)

hiisa kirjoitti...

Kiitoksia kommenteista!!
Mä en juurikaan ole harrastanut mallitilkkujen neulomista. Ehkä pitäisi. Tosin Tuulian paitapajassa opin, että mallitilkun pitää olla tarpeeksi suuri, melkeinpä 40x40 cm ja se pitää pestä. Vasta sitten saa suurin piirtein oikeanlaisen silmukkaluvun neuleelle.

Pampuliina kirjoitti...

Ihanat säärystimet tuli:) Minä tarvitsisin ehdottomasti samanlaiset myös.
Olen myös neulomassa koko 43 sukkia miehelle, mutta saa olla aikamoinen ripakinttu että jalkaan menee ja minäkään en ikinä tee noita mallitilkkuja...olisi varmaan syytä.

hiisa kirjoitti...

Kiitoksia Pampuliina!